Böbrek yetmezliğinde tuz kullanımı

Böbrek Yetmezliğinde Diyet Önerileri Serisi

Koç Diyaliz Merkezleri Diyetisyeni ”Deniz Berksoy” bilgilendiriyor. Böbrek yetmezliğinde önerilen 10 yiyecek adlı yazımızdan sonra Böbrek yetmezliğinde tuz kullanımı ve diyet önerileri hakkında diyetisyenimizin sunduğu bilgileri gözden geçirelim. Fazla tuz tüketiminin böbrekleri, kalp ve damar sağlığını olumsuz etkilediği bilinen bir gerçektir. Böbrek yetmezliği yaşayan hastalarda tuz tüketiminin kontrol altında olması tedavi süreci için olmazsa olmazdır.

TUZ

Tuz, böbrek yetmezliğinde olduğu gibi bir çok hastalığın nedeni olması nedeniyle fazla kullanımları sağlık sorunlarına neden olmaktadır. Tuz besinlerin bileşiminde bulunduğu gibi, göllerden, denizlerden ve kayalardan saf olarak da elde ediliyor. Tuzun %60’ı klor, %40’ise sodyumdan oluşuyor. Besinlerin pek çoğunun bileşiminde bulunan sodyum, ‘doğal yiyecek tuzu’, sofra tuzu ise ‘sodyum klorür’ olarak adlandırılıyor. Sodyum, organizmada sıvı ve asit-baz dengesinin sağlanmasında önemli bir rol oynuyor. Aşırı tuz veya sodyum tüketimi ise sağlık problemlerini beraberinde getiriyor. Böbrek yetmezliği, hipertansiyon, kalp damar hastalıkları, felç gibi rahatsızlıklar gelişebilir.

SODYUM KAYNAKLARI

Sofra tuzu, kabartma tozu ve yemek sodası: Tuzun 1 gramında 400 mg sodyum bulunuyor.
İşlenmiş besinler: İşlenmiş besinler sodyum alımının %75’ini oluşturuyor.
Salamura besinler: Zeytin, turşu, peynir vb. gıdalar.
Doğal besinler: İşlem görmemiş doğal gıdalarda sodyum bulunuyor.

Dünya Sağlık Örgütü’nün Önerisi: GÜNLÜK 5 GR TUZU AŞMAYIN

WHO

Tükettiğimiz besinler gereksinimden daha fazla sodyum içerdiği için sodyum yetersizliği nadir görülür. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) verilerine göre yetişkin bireylerin 9-12 gr civarında tuz tükettiğini belirlemiştir. Sağlıklı yetişkinler için maksimum tuz alımı günlük 5 gr’ı (1 çay kaşığı; 2,4 mg sodyum) aşmaması gerekir.

Böbrek yetmezliği gelişmiş ve diyalize giren hastalar yiyecekleri tuzsuz tüketmelidir. Yüksek sodyumlu gıdalardan kaçınmalıdır (hazır gıda, zeytin, sosis, peynir, salam). Tuz yerine geçen sağlıklı alternatifleri tercih edebilir. Limon ve limon suyu, elma ve üzüm sirkeleri ve bazı kurutulmuş aromatik bitkiler, nane, dereotu, kekik ve kırmızı biber gibi besinler tuza olan ihtiyacı azaltmada tercih edilebilir.

Böbrek Yetmezliğinde Tuz Neden Zararlıdır ?

Böbrek yetmezliği yaşamadan önce veya sonra yüksek tuz alımının, böbrek fonksiyonunun azalması için önemli bir risk faktörü olan idrardaki protein miktarını artırdığı bilimsel olarak kanıtlanmıştır. Ayrıca, yüksek tuz alımının, halihazırda böbrek yetmezliği gibi sorunları olan kişilerde böbrek hastalığının kötüleşmesini artırabileceğine dair artan kanıtlar vardır.

Kaynaklar:

kocdiyalizmerkezi❗Dünya Sağlık Örgütü’nün Önerisi: GÜNLÜK 5 GR TUZU AŞMAYIN ❗
.
.
👉🏻 Tükettiğimiz besinler gereksinimden daha fazla sodyum içerdiği için sodyum yetersizliği nadir görülür. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) verilerine göre yetişkin bireylerin 9-12 gr civarında tuz tükettiğini belirlemiştir. Sağlıklı yetişkinler için maksimum tuz alımı günlük 5 gr’ı (1 çay kaşığı; 2,4 mg sodyum) aşmaması gerekir.
.
.
❗❗❗Böbrek yetmezliği gelişmiş ve diyalize giren hastalar yiyecekleri tuzsuz tüketmelidir. Yüksek sodyumlu gıdalardan kaçınmalıdır (hazır gıda, zeytin, sosis, peynir, salam). Tuz yerine geçen sağlıklı alternatifleri tercih edebilir. Limon ve limon suyu, elma ve üzüm sirkeleri ve bazı kurutulmuş aromatik bitkiler, nane, dereotu, kekik ve kırmızı biber gibi besinler tuza olan ihtiyacı azaltmada tercih edilebilir.
.
.
Kaynaklar:
1➖https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/salt-and-sodium/
2➖https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/salt-reduction

Bir cevap yazın

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Search

+
Facebook
Instagram